AGRITECHNICA 2013 – jönnek a robotok? Innovációs díjeső, gazdaközpontú marketing

A A

A sokadik Agritechnica kiállítás jelentőségét nem kell méltatnunk. Meg kell említeni azonban néhány hivatalos statisztikai adatot, amely alátámasztja a rendezvény valódi elsőbbségét. A tavaly őszi hannoveri kiállításon 1384 német, és 1515 külföldi cég (együtt 2897) állított ki. A 342 187 hazai látogató mellett 106 725 külföldi érdeklődő (együtt 448 912) kereste fel a kiállítást. A rekord látogatottság segítette a kiállítás jó hangulatát, amelyet Dr. Reinhard Grandke, a DLG (Német Mezőgazdasági Társaság) vezérigazgatója külön is megköszönt a gazdáknak és cégeknek egyaránt. A fejlődés mértéke rendkívül gyorsléptű. Ezek kivétel nélkül a hatékonyság növelését és a környezetvédelem fokozását célozzák. Az ésszerű gazdálkodás (Smart Farming) újdonságai az adatkezelés, a navigációs szenzor technológia, az optimalizált hardver, valamint az elektronikus vezérlés és a műszeres beavatkozás (szupergyors adatkezelés) területén voltak fellelhetők.

Megjelentek továbbá a katonai háttéripar elemeit is alkalmazó robottechnológiák, melyek mezőgépekbe való beépítése egyes kutatók szerint a közeljövő egyik lehetséges továbblépése. Ennek egyelőre gátat szabnak azok a csillagászati árak, amely a csúcstechnológiás termékekben megjelennek. A konstruktőri feladatok azonban szerencsére nemcsak az elektronikai alkalmazásokban, hanem az új alapelvekben és fizikai kivitelezésekben is testet öltöttek. Mindezek ellenére a termékverseny zsűri is a GPS interaktív rendszereket igénylő, High-Tech elektronikai újításoknak szavazta meg az arany és ezüst medálok nagy részét. A vetélkedésbe egyébként 25 ország 203 kiállítója nevezett be 393 pályázattal.

Sok standon hívták fel a figyelmet az alkotó ember, és a technológiai innovációk kapcsolatára. A mezőgazdaság jövője címmel mutatta be pl. a Kverneland és a Vicon is újításait, melyeket ezüstérmekkel és innovációs díjjal is jutalmaztak. Ugyancsak sokan keresték fel a traktor verseny résztvevőit. Az Év Traktora 2014 díj győztesét, a Claas Axion 850 erőgépet a 42. oldalon részletesen is bemutatjuk. A legjobb speciális traktor címet az Aebi Viatrac VT 450 Vario kapta meg. Az Arany Dizájn győztes az egyébként kiváló műszaki paraméterekkel jellemezhető Lamborghini Nitro 130 Vrt lett. Ezzel a remekművel a személyautó kategóriában is világhírű Giorgetto Guigaro, ill. Italdesign Stúdiójának munkássága teljesedett ki. A hat első fényszóró, a 360 fokos térkilátású légkondicionált fülke a speciális, hő-visszaverő üvegezésével felülmúlja jó néhány felső kategóriás személygépkocsi kényelmét. A Lamborghini Nitro 100–130 lóerő között 4 változatban rendelhető mechanikus, terhelés alatt kapcsolható (Powershift) és fokozatnélküli (VRT) váltó opciókkal.

A 3,6 literes, négyhengeres Deutz Tier 4i motor kiváló teljesítményű és üzemanyag takarékos. A common-rail rendszer két magasnyomású befecskendező szivattyú segítségével minimalizálja az üzemanyag fogyasztást. A traktor végsebessége 50, ill. gazdaságos üzemmódban 40 km/óra. A PowerZero funkció a parkoló helyzetben tartja a traktort a fékpedál nyomása nélkül is; induláskor csak a gázpedálra kell lépni. Helyszűke miatt csak felsorolni tudjuk az aranyérmes innovációkat:
• Online szimulátor erő- és betakarítógépek kezelésének gyakorlásához (Pályázó: CLAAS KGaA mbH, Harsewinkel, NSZK)
• AirSep pneumatikus szennyeződésleválasztás burgonyabetaka-
rító gépen (Pályázó: Grimme Landmaschinenfabrik GmbH & Co. KG, Damme, Németország)
• Merlo Turbofarmer 40.7 telesz-
kópos rakodó hibridmeghajtással (Pályázó: Merlo SpA, Cervasca, Olaszország)
• Rauch Axmat: kéttárcsás műtrágyaszóró gép teljesen automatikus szóráskép-beállítása (Pályázók: RAUCH Landmaschinenfabrik GmbH, Sinzheim, és MSO Messtechnik und Ortung GmbH, Bad Münstereifel, Németország)

A 4 arany-, ill. a 33 ezüstéremről és a további innovációkról szóló tájékoztatók a www.agritechnica.com/neuheiten honlapon találhatók. Fenti látnivalók kiegészítésére megszólaltattunk néhány magyar érdekeltségű kiállítót is, természetesen a teljesség igénye nélkül.

Lemken-stand, Póczik Balázs, Nyugat-magyarországi képviselő: A gazdák nagy érdeklődéssel szemlélik az Azurit nevezetű szemenkénti vetőgépünket, ami egyelőre egy koncepciót képvisel. Több prototípusunk van belőle, ami szerkezeti kialakításában eltér a szokásos egysoros szemenkénti vetőgépektől, mi delta sorvető gépnek nevezzük. A sortáv általában 75–76 cm; 12 és fél cm-re vetjük egymástól a magokat, de nem egyenes vonalban, hanem egy kicsit eltolva. A műtrágya általában 6-8 cm-re kerül a mag mellé, így mind a két sor ugyanannyi tápanyaghoz jut. Ez az ún. delta ikersoros szemenként i vetőgép Amerikában már működik, valószínűleg átveszi a Lemken is. Véleményünk szerint jelentős termésátlag-növekedést lehet így elérni. Mi is teszteljük, nyúzópróbának vetjük alá a prototípus gépet, ami jelenleg még nem rendelhető, de nagyon bízunk a sikerében.

Optigép-stand, Patkás János, igazgató: Hagyományteremtő jelleggel, már harmadik alkalommal vagyunk itt; azért jövünk, mert van értelme. Standunk egyik fő látványossága egy 8-soros hidraulikus meghajtású zúzós napraforgó asztal. Viszonylag újabb fejlesztés, egy 8 soros, zúzós, összecsukhatós csőtörő berendezés, illetve egy 16 soros napraforgó-betakarító rendszer is. Korábban csak az USA-ba szállítottunk ilyen gépeket, 5 éve elindítottunk egy exportpiaci bő-vítési folyamatot, programot. Ennek eredményeként a keleti piacokon megnövekedett az eladásunk, és ezeken a területeken is van nagy igény ezekre a 16 sorosokra. Itt is megjelentek az orosz, ukrán, moldvai, kazah piacok képviselői, s biztató tárgyalásokat folytatunk velük. A felsoroltak mellett sokan érdeklődnek a görög, bolgár, a német, az osztrák, a cseh, és a szlovák régiókból is. A tények ismeretében nem panaszkodom, jól befutott a marketingstratégiánk. Idén rekordévünk volt, Jár nem bírtunk eleget gyártani az igényekhez képest. Jövőre megint kb. 20%-kal tudunk bővülni.

Az innováció tekintetében egyrészt a gyártástechnológiát fejlesztettük, egyre jobb minőségűek a gépeink. Az elmúlt 5 évben közel egymilliárd forintot ruháztunk be gyártóeszközök, illetve gyártócsarnokok építésébe. Tavaly adtunk át egy 300 milliós beruházást, ahol egy új porszóró festőtechnológiát, illetve felületkezelő technológiát vezettünk be. A gyártmányokat is folyamatosan fejlesztjük, karbantartjuk. Egy újabb típusú csőtörő kifejlesztésén dolgozunk másfél éve, kb. egy-másfél év múlva fogunk ezzel megjelenni a piacon. Újdonság, ami már piacon van, a hidraulikus zúzós adapterekből az összecsukható változat, ill. idén jelentünk meg a 12 soros változattal a hidraulikus zúzósból. Hidraulikus zúzós azt jelenti, hogy a kombájn részéről csak kardánmeghajtást igényel, saját olajtartálya, tápegysége van, ezek által meghajtva két soronként a zúzóegységeken egy-egy hidromotor van, mely meghajt két sort. Előnye még ennek a megoldásnak, hogy szekcionálva vannak a zúzóegységek, ez le tudja követni a talaj egyenetlenségeit azáltal, hogy nem egyben mozog, ill. külön mozog az asztaltól, tehát különböző nagyságú napraforgó állományokban is lehet használni. Nagy előnye még, hogy akár földig le lehet engedni az asztalt, azaz a dőlt állományt is felszedi és le is zúzza.

Amazone-stand: Kovács Tamás, képviseletvezető: Az egyik legfontosabb gépünk a 6 m-es Cirrus vetőgép, amely teljesen megújult, szinte az egész gépet átépítették. Nagyon jól elkülönítették a munkafázisokat egymástól térben, lényegesen nagyobb közök vannak a tárcsák, a tömörítőhengerek, a csoroszlyák, a különböző művelőegységek között. A tartály módosítása, hogy már műtrágyát is ki tudunk juttatni vele. Az egész tartály jól körbejárható egy fellépő lépcsővel. Az egész vetőgép letisztult, kicsivel agresszívabb szögbe állították a vetőtárcsákat is, de az átmérő változatlan maradt. Még egy Crossboard simítóegység is felkerült a gépünkre. Új tömörítőkerék-sor jelent meg, egy mátrix tömörítőkerék vagy gumiabroncs, ami lényegesen egyenletesebben tudja tömöríteni a talajt, mint az eddigi sávos tömörítőkerekünk. Nem „púposodik” a kerék, lágyabb talajokon is jobban fog gördülni. Megnövekedett egy picivel az átmérője is, a tárcsás csoroszlyán is alakítottak, szinte teljesen egyenes a tárcsa.

Mindenkit érdekel az új Cayron váltva forgató eke, amiről csak annyit tudni, hogy 2015-ben jön Magyarországra. Már most óriási a hazai gazdák érdeklődése.
Újdonság még, hogy az önjáró permetezőnk hasmagassága állítható kivitelű, ez 2014 őszétől várható Magyarországon. Ezzel a felszereltséggel 1,70 m-ig lehet hidraulikusan állítani a gépnek a magasságát. Megjelent az Ama Select elektromos fúvókavezérlésünk, amely kiváltja a fúvókatartó elforgatását elektronikusan a traktorfülkéből. Ezt akár automatikusan is, akár a táblaszélhez vagy mennyiséghez igazodva át lehet váltani, automatizálni is lehet.

A Centaur kiváltására megjelent a 6 és 7 m-es szántóföldi kultivátor változat C-mix szárnyas kapákkal, rugós, dupla spirálrugós kétfajta karakterisztikájú biztosítással, különféle lezáró hengerekkel (vég- és gumigyűrűs). A magyarországi értékesítés 25%-kal növekedett a tavalyi évhez képest, elsősorban a permetezőgépek piacán. Próbálunk a megnövekedett forgalom stabilizálása érdekében a szervizzel utánamenni a kiszolgálásnak, ezért a szervizszerelők létszámát bővítjük.

Fella-stand, Drexler János, ügyvezető, Megazet: A Fella az idén nagyon sok újdonsággal jelent meg. Piacra dobta az új, 3, 5 m-es munkaszélességű vontatott kaszát. Nagyobb lett a munkaszélesség, balra-jobbra kitéríthető a gép. Továbbfejlesztették a szárzúzó, szársértő részt is, plusz a szőnyegterítő lehetőség is megvalósult. Újdonság még a hidraulikusan állítható a vágásmagasság, mert eddig csak a kiemelés-süllyesztés volt hidraulikus.

Újdonságot jelentenek még a kétszárnyas kombinációk, az ún. ButterFly-ok, amelyek a frontkaszából és a hátsó, jobbra-balra felhajtható kaszákból állnak. Az eddigi 8,30-as munkaszélesség mellett most megjelent a 9 méter feletti munkaszélességű kombináció. Ütőujjas szársértővel vagy gumihengeres szársértővel és középre hordó szalagokkal – akár felszedőkocsikhoz – a frontkasza és a két pillangó együtt tudnak egy nagy rendet képezni. A géprészek egyenként is működtethetők; a bal oldali és jobb oldali kaszánál a szársértő külön is lekapcsolható, míg a középre hordó szalagok kiiktathatók.
Teljesen elektrohidraulikus Isobus vezérlésre van lehetőség a 8,30-as, 9,30-as kombinációknál. A Fella külön opcióként is tudja szállítani a gépekhez az Isobus vezérlést. Egy tavalyi bemutató során erre is volt érdeklődés, de a visszajelzések alapján sokan csak támogatás segítségével képzelik el megvételét, mert komoly beruházásnak tartják.

További újdonság még a két-rotoros rendsodróknál a munkaszélesség növelése. A most megjelent két újdonság közül az egyik 7,80-tól 8,40 m-ig változtatható munkaszélességű. Van egy tízméteres munkaszélességű, két-rotoros, elektrohidraulikus vezérlésű rendsodró. A két kar kiemelése is megoldható elektrohidraulikusan, ugyanakkor a kiemelés közben a rotorok szállítási pozicionálása, reteszelése szintén így történik. Ezeknél a gépeknél már természetes az ún. JettEffect, a követő vezérléses kiemelés. Eddig a Fellánál a 11–13 karos rotorok voltak a jellemzők, ennél a két új gépnél egy nagyobb méretű, 15 sodrókaros rotor került kialakításra. A Fella szervizháttere rendezett, s ezt partnereink is elismerik. Mi magunk több 10 milliós raktárkészlettel rendelkezünk Veszprémben, ami azt jelenti, hogy az évente bejövő igényeknek több mint 90%-át azonnal raktárról ki tudjuk szolgálni. Egy 100 gépes értékesítésnél 2 garanciális ügyletünk volt; az 500 eurót nem érte el a két javítás összértéke. A szerviz tehát folyamatosan rendelkezésre áll; ha valamit gyárból kell rendelni, az alkatrészt legkésőbb a harmadik napon át tudjuk adni partnereinknek.
Fliegl-stand, Ackermann Tamás, ügyvezető, Fliegl-Abda Kft.: A legbüszkébbek ezüstérmeinkre vagyunk. Az egyik az Isobus mérlegünk, amit már két évvel ezelőtt bemutattunk. Eddig kizárólag csak a John Deere-ral működött, de most nekünk sikerült megoldani, hogy minden Isobus-szal rendelkező erőgéppel kompatibilis legyen. Beszereztük minden gyártó Isobus kijelzőjét, hogy elérjük a kompatibilitást mindegyikkel, ez nagyon nagy munka volt. Vannak magyar szempontból is nagyon fontos újdonságaink, s a mindennapi életben is felhasználhatók. Kiállítottunk egy 20 tonnás trágyaszórót, ami eddig csak egytengelyessel működött és csak 12 tonnás össztömegig. Az új 20 tonnás már tandem futóművel készült; letoló rendszerű trágyaszóró, tehát nem a kaparópadozatos.

A következő eszköz egy olyan új konstrukció, amelyre igen büszkék vagyunk, mert Magyarországon mi fejlesztettük ki, részben a magyar igényeknek, de főleg a kelet-európai igényeknek megfelelően. Ez az ULV 35-ös nagy teljesítményű, 16 tonna/perc átrakóképességgel rendelkező kiközelítő kocsi.

Az abdai gyárhoz kötődve kifejlesztettünk egy rakományrögzítéssel ellátott bálaszállító kocsit, ezt szabadalmaztattuk is Riegel név alatt. A bálákat nem kell külön lekötni, hanem hidraulikusan le lehet rögzíteni a rakományt, és lehet vele haladni a cél felé. Felhasználói szempontból és a baleset elkerülése miatt is hasznos.

A hagyományos billenőkocsink, amelyből kinőttük magunkat, az egyik legfontosabb fejlesztésünk. Az elektromos hajtást továbbvittük. Két évvel ezelőtt bemutattuk, hogy mire képes az elektronika, a pótkocsinál hány kereket tudunk meghajtani. Ez a koncepció tovább működik más traktorgyártóval is, nem csak a John Deere-rel, most már a Fendttel is. Továbbgondoltuk, és azt mondtuk, hogy ezt az elvet most már a szippantós kocsinál is felhasználjuk. A kompresszort hajtjuk meg vele, bár a kardánmeghajtás lenne a hagyományos, csak annak a szabályozása nagyon nehézkes, csak motorfordulattal tudom szabályozni a két fokozatot az 540–1000 fordulat között. Ez sokszor a menetképesség rovására megy talajviszonyoktól függően. Ezért elektromosan hajtjuk meg a szivattyút, amellyel fokozatmentesen tudjuk szabályozni az átfolyás mennyiségét.

A jövő az erőgép és a munkagép közötti kommunikációt biztosító Isobus rendszeré. A letolókocsinál, ha minden lehetőséget ki szeretnénk használni hidraulikusan, akkor legalább 8 dupla körre lenne szükség. Ilyen traktor általában nincs is, ezért azt mondjuk, hogy az Isobus-szal megoldható az, hogy a traktort vezéreljük, kihasználva a traktor non-szenziv rendszerét. Tehát Isobus nélküli traktorba is be lehet helyezni a mi saját fejlesztésű monitorunkat, s így érintőképernyővel lehet a pótkocsi vezérlését irányítani, így a trágyaszórást is.
A mi életünk 1998-ban eldőlt, akkor megszületett egy gyerek, aki felnőtt az óta. Akkor mindenki azt mondta, hogy ez a letoló rendszer nem életképes, vakvágány. Mostanra mindenki keresi az alternatíváját a billentésnek, illetve a kaparópadozatos rendszernek. Mi azt mondjuk, hogy ez a legjobb rendszer, nagyon kevés a kopás, könnyen szabályozható, és többcélúan is fel lehet használni. Az AGROmashEXPO-n kicsit rossz szájízzel fogunk részt venni a területünk kurtítása miatt, ami a nagyméretű gépeink bemutatásának rovására fog menni. Egyértelműen vinni fogjuk a letolókocsinkat; remélhetőleg már az új, ezüstérmes rendszerünkkel.

Amit az újságolvasók számára is szeretnénk közhírré tenni, hogy mi magyar cég vagyunk, magyar cégnek tartjuk magunkat annak ellenére, hogy német tulajdonosunk van, igaz olyan német, aki megtanult magyarul. Mi támogatjuk a magyar ipart és gazdaságot. Az itteni látványos standot is egy magyar céggel kooperálva valósítottuk meg. Ezért mi magyarok kihúzhatjuk magunkat, a világ legnagyobb kiállításán is megálljuk a helyünket fejlesztésben és dizájnban is.

Ismét beigazolódott az, hogy egy cég előre meneteléhez alapvetően két dologra van szükség: innovációra és marketingre. Persze ezek nem önálló tényezők, hanem a mögöttük felsorakozó munkafázisok és az emberi alkotás eredményei. Az Agritechnica-n legtöbbet használt kifejezés nem véletlenül volt az „újdonság” szó. A gazdák információgyűjtés és beruházási döntés előkészítés miatt érkeztek az Agritechnica-ra. A High-Tech megoldások a kis közepes és nagygazdaságok számára egyaránt rendelkezésre álltak. Az alkalmazott színvonal pedig kihat a termelésre. Ezt a gépkocsival kiutazók is láthatták, főleg azok, akik Prágán és a kelet-német országrészen keresztül közelítették meg Hannovert. A kis és nagy táblák technológiai eltérései bizony szemmel is jól érzékelhetők voltak.
Lényeg, hogy az érdeklődő gazdák soha nem tapasztalt mértékű vizuális élménnyel gazdagodva térhettek haza. Köszönve ezt a dinamikusan fejlődő, s szinte mindent megmutatni tudó marketing munkáknak is. A gazdák valóban el lettek kényeztetve, de valószínű meg is érdemlik, hiszen nekik kell az asztalra tenni a kenyeret. Viszlát, Agritechnica legközelebb 2015. november 8/10–14 között!

dr. Soós D. Sándor

A A