Traktorvásárlás

A A

Szempontok, amiket mindenképpen vizsgáljunk meg beruházás előtt!

Új erőgép vásárlásakor rengeteg érv megfordul a fejünkben, eljátszunk számos gondolattal és valljuk be – álmodozunk is egy kicsit, hogy mit válasszunk. Eszünkbe jutnak szakmai szempontok, mint például a géppark fiatalítása, a fejlődési terveink szerinti lóerő bővítés vagy a célgépek csatasorba állítása. Az érem másik oldalán viszont megeshet, hogy „pusztán” élünk egy jó ajánlattal, esetleg pályázati lehetőséggel. Bármi is legyen azonban a motivációnk az alábbi szempontokat érdemes figyelembe venni, hogy tényleg az igényeinknek megfelelő traktort válasszuk ki az ajánlatok tengeréből.

tractorvetel_alap

Mennyit számít a traktor oldalára írt lóerő?

„Legyen minél nehezebb, nagyobb és erősebb” – tartotta magát az általános vélekedés, amely igaz is volt a kilencvenes évek elejéig. Azóta a technológia és a hajtásláncok, valamint a sebességváltók fejlődése kicsit átformálta ezt a megállapítást. Továbbra is tényleg nagyon fontos a tömege egy traktornak illetve az ereje is, de illik tisztába tennünk valós, mai jelentésüket, mert ebben a témában a gyártók feladják a leckét számunkra.
Az erő esetében a motorok teljesítményét szükséges először górcső alá venni, mégpedig egyező adatokat szükséges összehasonlítanunk egymással! Sok gyártó a traktor maximális teljesítményét adja meg a típusjelzésen, mások a teljesítménynövelővel elért lóerő adatokat, a harmadik csoport pedig a névleges teljesítményt. Ezeket vásárláskor tisztába kell tenni a kereskedővel: mennyi az a teljesítmény, amit a traktor bármilyen körülmények között le tud adni. Az erőnél másik nagyon fontos a nyomaték kérdése. Minél nyomatékosabb a motor és minél alacsonyabb fordulatszámon adja le maximális nyomatékát annál több erőt érzünk már „alulról”, az alsó fordulatszám tartományokban. Az pedig, hogy mennyire kell pörgetni az erőforrást jelentősen befolyásolja annak élettartamát és az üzemanyag fogyasztásunkat. Tehát, ha a motor erejét tekintjük nem a löktérfogat a legfontosabb tényező, és nem is a hengerek száma hanem a rugalmasság, erő és a nyomaték hármasa.
Amennyiben továbbmegyünk erő tekintetében fontos tudni, hogy „mennyi ér le” abból a talajra. Hiába van egy erős motorunk, ha korszerűtlen a hozzá kapcsolat hajtómű és csak a hangja nagy a traktornak, az ereje nem. Ha olyan erőgépet keresünk, amely a kerekein is tudja a prospektus lóerőket érdemes a prémium kategóriában szétnézni. Itt a gyártók rendkívül jó sebességváltókat illesztenek motorjaikhoz, amelyek többnyire powershift működésűek, vagy teljesen fokozatmentesek. Vásárláskor érdemes megkérdezni, hogy a jelzett fokozatszámból mennyit tudunk lábkuplung vagy bonyolult karok többszörös használata/mozgatása nélkül kapcsolni (persze csak, ha nem ragaszkodunk a mechanikus sebességváltóhoz és a kuplung lábbal való használatához). A váltók terén nagy a szórás: akad olyan gyártó, ami minden termékét fokozatmentes váltóval kínálja, mások 80 LE-től hoznak olyan megoldást ahol minden fokozatot végigvált a traktor egy kar mozgatásával, egyesek pedig megmaradtak a részleges terhelés alatti kapcsolásnál. Ízlés és pénztárca kérdése, hogy milyet választunk, azt viszont mindenképpen kérdezzük meg, hogy melyik rendszerben mennyi az egy beállítással ténylegesen terhelés alatt kapcsolható fokozatok száma.
A harmadik fontos kérdése az erőnek a tengelytáv. Ezt sokan nem veszik figyelembe pedig rendkívül fontos tényező a traktor teljesítmény érzetében. Ökölszabályként elmondható, hogy minél hosszabb egy traktor tengelytávja annál robusztusabban és magabiztosabban áll a lábán, és annál kevésbé valószínű, hogy „elpattog”, ha nehéz munkára fogjuk. Tehát a prospektusból egyszerűen hasonlítsuk össze a traktorok tengelytávját és az alapján döntsünk, ne a szemmértékünkre hivatkozva.
Kitérve a gépek tömegére fontos azt is összehasonlítani, hogy mennyi az egy lóerőre jutó kilogrammok száma. Egy traktornál tényleg fontos a tömeg, de az is, hogy egységnyi lóerőnek mennyi terhet kell cipelnie. Ez az érték nagy hatással lehet az erőérzetre illetve a fogyasztásra is.

Hidraulika teljesítmény és gumizás – az elfelejtett buktatók

Számos gazdálkodó teszi helyre a motor, sebességváltó, traktorméret kérdését azonban elfejtik a hidraulika rendszer fontosságát. A szivattyú és a szállítási teljesítmény (l/perc) pedig a hatékony munkagép működtetés és hárompont mozgatás alapjai. Minden esetben kérdezzük meg a kereskedőt, hogy az általunk használt munkagépek milyen hidraulika rendszert igényelnek. Gondoljunk arra is, hogy a jövőben egyre több munkaeszköz (pl.: vetőgépek) „nagy szivattyút” és erős rendszert igényelnek majd. Érdemes azt is tisztázni, hogy hány liter/perc a tényleges „munkahidraulika” teljesítménye a traktornak ( a prospektusban feltüntetett mennyiségből mennyi jut a hárompontra és a hidraulika szelepekre).
A másik buktatója egy gépnek a gumizása. Minden esetben figyeljünk oda az igényeinknek megfelelő gumiméret kiválasztására. Rendkívül kínos, ha vadonatúj traktorunkra vásárlás után egyből vehetünk ápolókerék garnitúrát többezer euroért, mert nem fér be az erőgép a sorba. Szükséges tisztázni azt is, hogy állítható-e a felni vagy fix rögzítésű a felni. A gumiméret (szélesség, esetleg magasság főleg gyümölcsösben) meghatározása és a felni állítási lehetőségek után egyszerűen ki tudjuk számítani a traktor nyomtávját, szélességét. Ezt minden esetben tegyük meg, ha művelési sorban használjuk majd a gépet!

Megjelenés és fülke – a csinos traktorok korát éljük

2016-ra a traktorgyártás felzárkózott az autóipar mögé és szorosan követi megjelenésben a legdivatosabb személygépjárműveket. A komolyabb gyártók leváltották a kerek lámpákat és megjelentek a motorháztetőre „felhúzott” verziók akár LED menetfénnyel is. (Ezekre a fényszórókra viszont nagyon vigyázzunk, egy LED-es lámpa beszerzése érzékenyen érinthet minket és csak gyári érhető el belőlük). A nagy európai és amerikai gyártók ugyan eltérő üzletpolitikával értelmezik a dizájnt – megfigyelhető, hogy az régi kontinens kifinomultsága valamelyest szemben áll az amerikaiak erődemonstrációjával – azonban az elmondható, hogy megjelenés tekintetében nem tudunk nagyot hibázni. Itt tényleg nincs objektív kategória, amit vizsgálhatnánk vásárlás előtt, egyszerűen azt válasszuk, ami tetszik és megfelel a többi vásárlási kritériumunknak. A tervezésbeli hibák úgyis csak a használat során jönnek elő, előre ezeket nem tudhatjuk, hacsak nincs típusismeretünk.
A fülkében viszont már van „vesztenivalónk”. Rendkívül lényeges a vezetőülés minősége és állítási lehetőségei. Legjobbak a súlyra automatikusan szintező ülések, de egy egyszerű légrugós ülés már alapfelszereltség és elvárás minden modern traktorban. Anélkül meg se vegyük a fülkével felszerelt gépeket. A kezelésnél érdemes megnézni, hogy melyik erőgépben értjük meg elsőre, hogy melyik kezelőszerv mire való. Amennyiben nem értjük meg a kereskedő oktatása alatt a funkciókat bátran kérdezzünk vissza! Ha még ezek után sem megy és nagyon komplikáltnak tűnik minden, ne magunkban keressük a hibát, tényleg bonyolult a traktor kezelése! A minőségről árulkodnak az olyan részletek, mint például a kormányoszlop borításának finomsága, a tetőkárpit minősége vagy akár a jobb oldali kezelőkonzol borítása. Ezek alapján valamelyest leszűrhető, hogy a gyártó mennyit fordít a kezelő kényelmére és a fülkében eltöltött órák minőségére. A fülkéből való kilátás kulcsa a hatékony munkavégzésnek. Több gyártó alkalmaz elől „lekerekített” vagy teljesen „lejtős” motorháztetőt. Ennek a megoldásnak valójában csak előnye van, amennyiben a gyártó meg tudja oldani a kisebb motortér okozta extra hűtési igényeket. A ventilláció és hűtés azonban a jó minőségű gépeknél megoldott és a ferde motorháztető jobb kilátást biztosít minden helyzetben előrefelé, kiváltképpen ha homlokrakodóval vagy fronthidraulikával van szerelve a gép.

Utoljára, de nem utolsó sorban a traktoron szereplő árcédula is természetesen rendkívül fontos tényező. Itt azonban érdemes okosan gondolkozni és a kezdeti ár mögé látni: mennyi lesz a traktor valós üzemeltetési költsége 5 éves periódusban. A prémium gyártók mindegyike jó szervizhálózattal és alkatrész ellátással rendelkezik, ezt is mindenképpen érdemes ellenőrizni vásárlás előtt, ugyanis ha jól belegondolunk nem is egy erőgépet szeretnénk vásárolni, hanem jól működő megoldást gazdaságunk számára a következő 10 évben. Ehhez pedig hozzátartoznak az üzemeltetési költségek, illetve a forgalmazó cég háttérszolgáltatásai is.

A A