Több pályázó indulhat, több gépjárműtípus érhető el a napokban módosuló „tanyabusz rendeletben”

A A

Jó hír a vidéken élőknek: a Miniszterelnökség az ügyfelek érdekében – a potenciális pályázók és a gépjármű-forgalmazók visszajelzései alapján – még a támogatási kérelmek benyújtása előtt módosítja a jogcímrendeletet.

A teljes 2007–2013-as ciklusban a vidéki alapszolgáltatások fejlesztését szolgáló intézkedések esetében a kifizetett támogatások nagysága meghaladta a 37 milliárd forintot, amely most kiegészül az új tanyabusz rendelet tizenötmilliárd forintos forrásával.

A támogatás célja, hogy ösztönözze a szolgáltatáshiányos településeken, településrészeken a különböző alapszolgáltatások körének fejlesztését és bővítését, a minőségi szempontok javítása és a fenntarthatóság figyelembe vételével. Az ügyfélkörbe a települési önkormányzatok, önkormányzati társulások, nemzetiségi önkormányzatok, nonprofit szervezetek (egyesületek, alapítványok, például polgárőr egyesületek) és egyházi jogi személyek tartoznak. A jogcímrendelet esetében azon településekről nyújthatnak be támogatási kérelmet, melyek lakosságszáma nem haladja meg az 5000 főt vagy a település népsűrűsége nem éri el 100 fő/km2-t. A Budapest agglomerációjához tartozó, a városi ranggal rendelkező települések, valamint a kistérségi központok nem igényelhetnek támogatást. Pályázhatnak viszont azon 5000 főnél magasabb lakosságszámmal rendelkező települések is, amelyek külterületén a település lakosságának több mint 2 százaléka él.

A jogcímrendelet várható forrásösszege 15 milliárd forint, amelyből új gépjárművek és ahhoz kapcsolódó kiegészítő eszközök beszerzése 100 százalékban támogatható. Az első célterületen támogatás vehető igénybe új és már meglévő falu- és tanyagondnoki szolgáltatás fejlesztéséhez, a második célterület keretében egyéb kistérségi közlekedési szolgáltatás fejlesztésére szociális, bűnmegelőzési és közösségi szolgáltatás ellátásához kapcsolódó fejlesztések támogathatók.A maximálisan igényelhető nettó támogatás összege terepjárók esetében legfeljebb nettó 5 millió, mikro-, illetve kisbuszok esetében nem érheti el a nettó 8 millió forintot ügyfelenként.

Az április 17-én megjelent rendeletben előírt határidőkhöz képest, a napokban megjelenő módosító rendelkezések szerint közel egy hónappal több idő áll az ügyfelek rendelkezésére: a megvalósítási határidő szeptember 21-ről október 16-ra, a kifizetési kérelmek benyújtásának határideje október 5-ről október 30-ra módosul.

A műszaki követelmények módosulásával nagyobb lesz az elérhető gépjárművek választéka. Mikrobuszok (M1) esetében elfogadható a 80 kW-os motorteljesítmény, a gyári beépítés mellett a forgalmazó által beépített LED nappali menetfény, elegendő lehet a vezető oldal felőli oldallégzsák. A kerekesszék-rögzítési lehetőség, illetve az oldalsó fellépő immáron opcionálisan választható felszereltségi elemek lesznek, nem kötelező érvényű előírások. Kisbuszok (M2) tekintetében már a 100 kW motorteljesítményű gépjárművek vásárlására is igénybe lehet venni a támogatást.

További változást jelent, hogy a „Kedvezményezett járás” kategória pontszámát veszi figyelembe az Irányító Hatóság azon falvak, városok esetében is, amelyek a 290/2014. (XI. 26.) Kormányrendelet alapján az átmenetileg kedvezményezett települések körébe tartoznak. Ezáltal, az értékelési szempontok szerint magasabb pontszámmal indulhatnak az érintett települések.

Forrás: www.nak.hu

A A