Évente húsz kiló finom pékárut esznek meg a magyarok

A A

Miközben a hazai kenyérfogyasztás mértéke éves szinten stagnál, vagy kicsit csökken, addig a péksüteményekből 2014 óta folyamatosan többet eszünk. A KSH legutóbbi adatai szerint az öt évvel ezelőtti 10,4 kiló/fő/év szintről az ezekből a termékfajtákból – amibe beletartozik a sajtos pogácsa, vagy a kakaós csiga is – elfogyasztott mennyiség mára közel 20 kilóra (19,9 kg) növekedett a magyar lakosság körében.

„Mint a legtöbb élelmiszerfajta esetében, sosem azzal van a gond, hogy valamit együnk-e, vagy sem. A mérték betartása a fontos. Ha egyoldalúvá válik a táplálkozás, és a finom pékáruk dominálják a napi étkezéseket, akkor számos olyan tápanyaghoz nem jut hozzá a szervezetünk, amire pedig szüksége lenne, például rostokból kevesebbet fogyasztunk. A másik oldalon viszont a cukor- illetve a sófogyasztásunk lehet több mint az ajánlott. A gyerekek esetében még inkább oda kell figyelni, hogy kiegyensúlyozott maradjon a táplálékbevitelük. Ha kerül is finom pékáru az asztalra, mindig legyen mellette többek közt zöldség vagy gyümölcs, tojás, húsféleség vagy tejtermék is.” – hangsúlyozta Antal Emese, dietetikus.

A JÓkenyér és a Pulzus 2019. novemberében elkészített, a felnőtt népességet reprezentáló, ezerfős online kutatása tovább árnyalja ezt a képet. Kiderül belőle, hogy a vásárlók tudatossága, ha lassan is, de javul a péktermékek terén. A felmérésbe bevont válaszadók többsége (62 százalék) úgy nyilatkozott, hogy a finom pékáruk esetében is jobban preferálja azt, ami inkább adalékmentes. A felmérés rámutatott arra is, hogy a fiatalabbak (18-39 évesek) és az idősebbek (40 – 65 évesek) között hasonló arányban (a válaszadók egyharmada) vannak azok az emberek, akik fontosnak tartják, hogy természetes összetevőket tartalmazzon az általuk megvásárolandó pékáru. Sőt az idősebb korosztályba tartozók még annyival tudatosabbak is mindenki másnál, hogy többen vannak köztük azok (az őket reprezentáló megkérdezettek 26 százaléka), akik fel is kutatják azokat a helyeket, ahol adalékmentes finom pékárukat tudnak venni, ha a lakhelyükhöz közel esetleg nem találnak.

„Azt látom, és a kutatásunk adatai is azt sugallják, hogy a számszerű növekedés után, lassan eljön az ideje a minőség felértékelődésének a finom pékáruknál is. Szerintem pár éven belül nem az lesz a fontos, hogy valamiből még többet fogyasszunk. Inkább az, hogy egészségesebb legyen az, amit megeszünk. A felmérés rámutat arra is, hogy a megkérdezett fiatalabb korosztályok (39 év alattiak) és a náluk idősebbek (40 – 65 évesek) közel harmada már ma is úgy éli az életét, hogy mer váltani, kipróbálni valami mást, ami egészséges, természetes.” – hangsúlyozta Ludwig Klára, a JÓkenyér tulajdonosa. Hozzátette, hogy a maguk részéről a pékség megalapítása óta nagy energiákat fektetnek a termékfejlesztésbe, hogy csak olyan pékárukat készítsenek, amelyek adalékmentesek, valamint természetes összetevőkből állnak.

A szakember úgy látja, hogy az édes-sós péktermékek piaci dominanciája hatással van a kenyérgyártásra is. Bár a JÓkenyér kutatásából az derül ki, hogy a magyar vásárlók többsége azt szereti, ha a kenyérnek semleges az íze, már elkezdtek egyre nagyobb számban megjelenni a hazai piacon a savanykás és ízesített termékek is.

###

A JÓkenyérről

A 25 éve családi vállalkozásként indult Jókenyér, ma több mint 170 főt alkalmazó hálózat, 16 saját szaküzlettel és több mint 400 partnerüzlettel. Csomagolt és – korlátozott választékban – lédig termékeink a nagyobb élelmiszerláncokban országosan is elérhetők.

Termelési folyamatinkat folyamatosan fejlesztjük olyan technológiai újításokkal, amik segítenek jobb minőséget elérni, de azt is tudjuk, hogy pék nélkül nincs lelke a kenyérnek. Egyszerre tiszteljük a hagyományokat és üdvözöljük az innovációt, így emeljük át modern környezetben készült termékeinkbe mindazt a tudást, ami kiállta az idő próbáját.

Hitvallásunk szerint a kenyereiket 100 százalékban természetes alapanyagokból, szívvel-lélekkel készítik, megadva az egyes termékeknek kijáró odafigyelést és időt.

A A